WMS Eartshaker Playfield Touch Up - Part II

MÅLNING AV SPELPLAN


Översikt målning   Översikt målning

Här är två bilder när jag håller på och arbetar med målning av spelplanen.


Jag använder mestadels akrylfärg och jag försöker blanda dem så att de matchar de ursprungliga färgernas nyanser. Fördelen med akrylfärg är att vatten kan tillsättas för att få mer flöde i färgen och att det är möjligt att ta bort dem om ett misstag görs. Nackdelen är att akrylfärg inte har samma glans som den ursprungliga färgen på spelplanen, men detta är innan lack appliceras över akrylfärgen. Efter lackning glänser akrylfärgen för det område som har färgbättrats och matchar resten av spelplanen. För konturer använder jag ibland en mycket glansig lackfärg.


Anledningen till att jag tycker att man ska göra färgbättring av skador eller slitage på spelplanen även om resultatet inte blir helt perfekt är att det är bättre än att lämna områden på spelplanen med rent trä. Om färgbättringarna inte blir helt perfekta kommer detta oftast inte att upptäckas av en betraktare eller spelare, men däremot kommer en skada eller slitage i spelplanen där det saknas motiv eller färg att vara betydligt mer iögonfallande och i vissa fall även påverka spelet negativt.


Vit grundfärg

På bilden ser vi hur färgen har slitits bort ända ner till träet. Detta är vänster inlane där flipper kulan ramlar ner från center rampen. Jag börjar med att rita med blyerts konturen av det svarta. Sedan målar jag en grund med vit akrylfärg 1-2 lager beroende på skadans djup i förhållande till spelplanens originalfärg.


Svart färg

Sedan blandar jag till rätt nyans av den gula färgen, i detta fallet så behöver det inte vara 100% rätt nyans då det ovanför i den gula färgen finns ”ball-swirls” som redan är svagt svarta. Det innebär att jag kan maskera min eventuella avvikelse i nyans med en slutlig svart lasyr. Jag blandar svart akrylfärg med transparent akrylmedium för att skapa en lasering över den gula färgen. För att försöka återskapa ”ball-swirls” drar och duttar jag med en svamp i lasyren. Sedan målar jag den svarta konturlinjen med en tunn pensel storlek ”0” av god kvalitet. Tyvärr uppstår penseldrag, dessa kan man undvika genom att blanda akrylfärgen med Flow Improver vilket gör att färgen kan penslas ut i jämna skikt utan spår av penseldrag, fördröjer tork tiden något. Oftast syns inte dessa penseldrag när man har lagt klar lack. Dessutom tror jag inte att man ser detta när man ser helheten av spelet efter renoveringen.


Målarpaletten

När lagren med klarlack är lagda till rätt nivå syns inte penseldragen längre och den svarta akrylen blir glansig.


Målarpaletten

Här ser vi hur jag blandar akryl färgerna på en målarpalett och försöker hitta rätt nyans. Gul är en svår färg att återskapa. Den kan göras ljusare genom att blanda i vitt eller mörkas med brunt eller mycket lite svart. Vill gärna bli gråaktig om för mycket svart tillförs. Ibland målar jag ett prov på en OH film som sedan kan läggas på spelplan för att jämföra nyansen i torkat tillstånd. Färgen blir i de flesta fall mattare när den har torkat.


Grundfärg kick-out

Detta är området med det största slitaget och det är där flipper kulan har landat efter att ha blivit utskjuten från ”kick-out” hålet vid zone 5. Vi ser grundmålning före tillblandning av rätt kulörer.


ball-drop skador

Här ser vi blandning av färg när jag jobbar med skadorna i området för ball drop från ”kick-out” hålet zone 5.


Grön+Gul färg

Här ser vi resultatet av målningen före lackning och jag är rätt nöjd trots flera misslyckade försök att få ”ball-swirls” det svarta att flyta igenom med de omkring liggande original ”ball-swirls. Den gröna färgen blev något för ljus men jag tror inte att man kommer att märka av detta när spelplanen är klädd med poster och plaster, området blir skymt för betraktaren. Det gula som syns i det vita är inte rester efter min målning utan något som har ”bränt” i den vita färgen, typ som spår efter en glödande cigarettfimp i en bordskiva!


Grön+Gul färg lackad

Slutligen en bild på det färdiga resultatet efter 3 lager med klar golvlack. Det svarta i färgen ser mer ut än vad det är i verkligheten.


Zone 5 - Eject hole

SLIPA OCH LACKA


Kick-out hole

Zone 5 ”kick-out” hole är slitet i kanten, vilket de brukar vara på äldre spel som har spelats mycket med flipper kulor med mycket slitage. Ett exempel är mitt elektromekaniska spel Grand Prix 1976 där detta syns tydligt på bonus kick-out hålen. Dessa skador går att återställa genom att slipa runt kanten av hålet med fint sandpapper och sedan lacka med åtskilliga lager med golv lack. Jag brukar lägga 4-5 lager med klar lack tills jag får en blank och slät yta. Detta har fungerat bra på Firepower och jag ser ingen tendens på slitage efter 500-1000 spel.


Kick-out hole lacka

Zone 5 ”kick-out” hole efter lackning.


Grundfärg vid bumbers

Grundmålning innan målning vid skador i bumber området.


Slitage övre bumbers

Här har jag målat det gula och ska bättra med blå, svart och röd färg.


Slitage övre bumbers

Här ser vi det färdiga resultatet efter lackning.


Drop hole


Scoopet

Runt "Drop hole" hålet finns det liknande kant slitage som för Zone 5 "Eject hole". Ena sidans slitage är så kraftigt att träet har ätit sig in på den svarta kantlinjen. Jag väljer att endast slipa med fint sandpapper och sedan lacka med klar golvlack då området inte kommer att bli så synligt när spelplanen är återuppbyggd.


Scoopet

Har slipat runt kanterna på hålet för att få en jämn kant och sedan lackat för att få till en hård yta.


Drop damage skill-shoot ramp

Bilden visar slitage vid lanes för skill shoot rampen där flipper kulan landar. Återigen slipning och lackning med golvlacken för att skapa en ny hård yta.


Drop damage skill-shoot ramp

Efter lackning - en ny hård yta som bör hålla men jag kommer att lägga mylar för att skapa extra skydd. De svarta linjerna blev lite "naggiga" i kanten men det är inget man kommer att se då detta område ligger under skill-shoot rampen.


Före

Högra sidan av spelplan har mer dolda skador på spelplanen. Här ser vi bild på före och efter bättring av skada där ”messenger ball” ligger.


Efter

Detta område är ej synligt då det ligger under en spelplans plast.


Före

Det finns slitage där målning börjar i ball arch utskjutar arken???. Bättrar och lackar över dess hela bredd.


Efter

Efter bättring och lackning.


Efter ball arc

Efter bättring och lackning av ballarch - lägger lack ungefär 10 mm bredd över spåret som bildats av kulans slitage för att komma upp i samma nivå som övriga spelplanen.


Inserts


Insert paint

Vid målning av kantlinje runt inserts som har följt med när mylaren togs bort använder jag färg xxx som är kraftigt förtunnad med xxx. Jag har färgen i en kapsyl vilket gör det lätt att hålla den i handen medans jag målar med en tunn pensel. Färgen blir mer trögflytande efter att förtunningen dunstar så jag slänger det som är kvar och lägger upp ny färg i en kapsyl. Detta gör att jag får en lättflytande och tunn svart färg som lägger sig nere i det spår som bildats när mylaren har tagit med sig ooriginalfärgen. Förhoppningsvis lägger sig färgen i detta spår och kommer inte att nötas bort med tiden. Har inga planner på att lacka runt inserten som jag gjorde på FP.


Insert paint

Här ser vi hur färgen har lossnat runt inserten nr 2 och 1.


Insert paint

Här är det ganska mycket som har lossant – men det är bara att vara stadig på handen och måla runt.


Insert paint

Här ser vi samma inserts kantlinje efter målning.


Insert paint

Här har färgen lossnat mer så här får jag lägga två lager med tunn färg.


Insert paint

Efter målning men kommer att behöva lägga ett lager till vilket syns i den övre högra sidan av bilden.


Före   Efter

Den vänstra bilden visar bättring av kantlinje runt inserts före och den högra bilden efter.


Lakanet

Bilden visar hur jag täcker över hela spelplan under tiden som lacken torkar för att undvika damm.

Texten 25K+SPOT

MÅLA PÅ PLAST TILL FAULT RAMP


Lakanet

Plast som sitter på "Fault ramp" spiral rampen hade en skada över texten 25K+SPOT.


Lakanet

Jag gjorde ett försök att laga denna skada genom att rita av P i SPOT på ett smörpapper. Sedan tejpar jag det på undersidan av plasten som en mall att måla efter. Jag använde vanlig svart akrylfärg och en tunn pensel för att bättra P.


Lakanet

Här ser vi hur mallen ligger under plasten som en guide för målning av P.


Lakanet

Här är det färdiga resultatet. För att förhindra att skadan uppstår igen la jag en bit mylar över hela texten 25K+SPOT. Det kommer inte att synas då denna ligger så pass långt upp på spelplanen.


Pleasure and Pinball

Page Last updated: 2008-05-26
Have You played A Pinball Today?

Contact me - replace (at) with @